طبعا عارفين أن الرياضيات ماسبتش حاجة الا ودخلت فيها
النهاردة بقي أنا جيبلكم موضوع سحري الرياضيات دخلت فيه
هتقولوا أيه هوا هقولوكم ببساطة الموضوع ده
قبل ماتعرفوا عايزكم تردوا علي الأسئلة ديه وهي.........
اللي بيحط أمتحان بيحطه أزاي زمنين وعلي أي أساس.؟
طيب تقدر تحدد لي الأمتحان ده صعب ولالأ؟
طيب تقدر تقولي أن الطالب ده اللي أنت ماتعرفهوش أن ممكن يجاوب علي السؤال اللي أنت هتحطه ولالأ ده علي أساس أنك أنت اللي هتحط الأمتحان والمفروض تسأل نفسك الأسئلة ديه؟
طيب تقدر تكتشف لي قدرة عند طالب معين وتنميها؟
طيب تقدر تقولي الناس بره بيكتشفوا قدرات الطلاب وينموها أزاي وبأسلوب علمي وحط خمسين خط علي علمي؟
أنا أ قولك بقي أن كل الأسئلة ديه لما تجاوب عليها هتلقي نفسك بتعتمد علي خبرتك الذاتية
أو اللي بيحط الأمتحان بيجيب سلاح التلميذ وسلا ح المعلم وحاجات اليومين دول ويبتدي يحط منهم أو كتاب الوزارة والذي منه يعني من الأخر مفيش أسلوب علمي محدد
الرياضيات بقي قدرت أنها تعمل الأسلوب العلمي وخلي بالك أنا بكلمك علي كل المواد يعني قصدي أن مش شرط الأمتحان ده يكون رياضيات ممكن أي مادة تانية
وقدرت تحكم هل مثلا الطالب أو الطلاب هيقدروا يجوبوا علي السؤال الفلاني ولالأ وكمان تجيب أحتمال الأجابة علي السؤال وكمان السؤال ده صعب بنسبة أد أيه وكمان اللي هيجاوب السؤال ده هيبقي عنده قدره في ايه وحاجاااات كتييييييير وده عن طريق كوكتيل من العلوم في بعض وهم الرياضيات والمتمثلة في فرع الأحتمالات والأحصاء والتحليل العددي والجبر الخطي
زائد علم برمجة الكمبيوتر
زائد علم النفس
كل الكوكتيل ده ظهر في علم جديد أوفي نظرية جديدة أسمها نظرية الأستجابة للمفردة الأحادية البعد وأيضا نظرية الأستجابة للمفردة المتعددة الأبعاد طبعا كله هيقول ده شغل تربوي أو علم نفس هقولقم أن الرياضيات هيا اللي هتتكلم دلوقتي أقروه شوية الحاجات اللي هنزلهلكم ديه وانا هحاول كل مرة أوضح لكم الموضوع بيتكلم عن أيه بالظبط
وديه بعض المقتطفات عن القصة ومافيها علي اللينكات ديه
http://en.wikipedia.org/wiki/Item_response_theory
http://luna.cas.usf.edu/~mbrannic/files/pmet/irt.htm
النهاردة بقي أنا جيبلكم موضوع سحري الرياضيات دخلت فيه
هتقولوا أيه هوا هقولوكم ببساطة الموضوع ده
قبل ماتعرفوا عايزكم تردوا علي الأسئلة ديه وهي.........
اللي بيحط أمتحان بيحطه أزاي زمنين وعلي أي أساس.؟
طيب تقدر تحدد لي الأمتحان ده صعب ولالأ؟
طيب تقدر تقولي أن الطالب ده اللي أنت ماتعرفهوش أن ممكن يجاوب علي السؤال اللي أنت هتحطه ولالأ ده علي أساس أنك أنت اللي هتحط الأمتحان والمفروض تسأل نفسك الأسئلة ديه؟
طيب تقدر تكتشف لي قدرة عند طالب معين وتنميها؟
طيب تقدر تقولي الناس بره بيكتشفوا قدرات الطلاب وينموها أزاي وبأسلوب علمي وحط خمسين خط علي علمي؟
أنا أ قولك بقي أن كل الأسئلة ديه لما تجاوب عليها هتلقي نفسك بتعتمد علي خبرتك الذاتية
أو اللي بيحط الأمتحان بيجيب سلاح التلميذ وسلا ح المعلم وحاجات اليومين دول ويبتدي يحط منهم أو كتاب الوزارة والذي منه يعني من الأخر مفيش أسلوب علمي محدد
الرياضيات بقي قدرت أنها تعمل الأسلوب العلمي وخلي بالك أنا بكلمك علي كل المواد يعني قصدي أن مش شرط الأمتحان ده يكون رياضيات ممكن أي مادة تانية
وقدرت تحكم هل مثلا الطالب أو الطلاب هيقدروا يجوبوا علي السؤال الفلاني ولالأ وكمان تجيب أحتمال الأجابة علي السؤال وكمان السؤال ده صعب بنسبة أد أيه وكمان اللي هيجاوب السؤال ده هيبقي عنده قدره في ايه وحاجاااات كتييييييير وده عن طريق كوكتيل من العلوم في بعض وهم الرياضيات والمتمثلة في فرع الأحتمالات والأحصاء والتحليل العددي والجبر الخطي
زائد علم برمجة الكمبيوتر
زائد علم النفس
كل الكوكتيل ده ظهر في علم جديد أوفي نظرية جديدة أسمها نظرية الأستجابة للمفردة الأحادية البعد وأيضا نظرية الأستجابة للمفردة المتعددة الأبعاد طبعا كله هيقول ده شغل تربوي أو علم نفس هقولقم أن الرياضيات هيا اللي هتتكلم دلوقتي أقروه شوية الحاجات اللي هنزلهلكم ديه وانا هحاول كل مرة أوضح لكم الموضوع بيتكلم عن أيه بالظبط
وديه بعض المقتطفات عن القصة ومافيها علي اللينكات ديه
http://en.wikipedia.org/wiki/Item_response_theory
http://luna.cas.usf.edu/~mbrannic/files/pmet/irt.htm
عدل سابقا من قبل Asmaa Mahmoud في الأربعاء 17 يونيو 2009, 10:23 pm عدل 1 مرات (السبب : للقدرة علي القراءة (وتصليح كلمة الماس بالرياضيات ) علشان الموضوع يصبح اكثر علمية)